вторник, 6 февраля 2018 г.

Досвід роботи





Міжпредметні зв`язки на уроках фізики

Буття людини спираються на два кити:
почуття і знання
Почуття без знань неефективні,
А знання без почуттів жорстокі.
В. Вайскопф



Сучасний економічний, політичний та соціальний стан нашого суспільства ставить високі вимоги до навчання та виховання молодого покоління,акцентуючи увагу на всебічному розвитку особистості, формування загальнолюдських та духовних цінностей, на зміцненні зв`язку навчання з життям,встановленні гармонії між людиною і природою.
Фізика як наука про природу та її закони має велике освітнє і виховне значення, а велику роль у реалізації вище зазначеного відіграють міжпредметні зв`язки.
Міжпредметні зв`язки - актуальна проблема теорії навчання і виховання, оскільки у системі профільного навчання їх реалізація є кроком до інтеграції навчальних знань.
Проблемі використання між предметних зв`язків завжди приділяли багато уваги. І це природно,бо вони відображають об`єктивні зв’язки наук, позитивно впливають на формування наукового світогляду учнів, створюють умови для набуття ними міцних знань .Вдало використані міжпредметні зв’язки забезпечують учням різнобічне вивчення природи,стимулюють підсилення їхньої пізнавальної діяльності, розуміння закономірностей, що діють у природі. Матеріал міжпредметного спрямування у навчально-виховному процесі збільшує реальні можливості для застосування учнями своїх творчих сил, здібностей і обдарувань,сприяє розширенню політехнічного світогляду й профорієнтаційному вихованню, зумовлює єдність навчання та виховання учнів .
Працюючи над проблемою реалізації міжпредметних зв’язків у навчально-виховному процесі, я мала на меті показати учням єдність живої і неживої природи, поглибити уявлення про єдність явищ, їхню пізнавальність . Пропоную розглянути зв’язки між навчальними предметами та прийоми їх реалізації за схемою, яку було складено в процесі обробки методичної літератури та власної педагогічної діяльності..
Відомо що всі міжпредметні зв’язки можна поділити на два типи - часові та понятійні. У свою чергу, часові міжпредметні зв’язки розрізняють за трьома типами - попередні, супутні, перспективні.
Попередні зв’язки спираються на набуті знання з будь-якого предмета. Наприклад: під час вивчення теми «Електричний струм у розчинах та розплавах електролітів» учні використовують поняття окислювально-відновлювальної реакції, дисоціації, рекомбінації тощо,які вони вивчали в курсі хімії,поняття швидкості,часу руху та пройденого шляху їм відомі ще з уроків математики початкової та середньої школи, з поняттям ізотопа діти ознайомлюються з курсі хімії, а в курсі фізики ця тема розглядається і узагальнюється під час вивчення розділу «Атом і атомне ядро»
Супутні зв’язки-це та низка питань і тем, які вивчають водночас із різних дисциплін. Наприклад тема «Світлові явища» розглядається паралельно з вивченням «Слова о полку Ігоревім» (визначення дати битви за сонячним затемненням) .Тема «Радіоактивність і її вплив на біологічні організми» паралельно вивчається з темою з біології «Генетика». Знання про речовину, молекули та атоми надають дітям під час вивчення фізики та хімії в 7-8 класах.
Перспективні зв’язки –вивчення матеріалу з фізики випереджає вивчення матеріалу з інших предметів. Наприклад, з поняттям «вектор» учні спочатку ознайомлюються спочатку на курсі фізики, а потім вивчають це поняття на уроках математики . А тему «Розвиток атомної енергетики в Україні. Чорнобильська катастрофа» на фізиці вивчають раніше, ніж «Чорнобильську Мадонну» І. Драча на уроках української літератури.
Реалізувати міжпредметні зв’язки можна двома шляхами - на уроці та в позаурочній роботі. Прийоми реалізації залежать як від типу уроку, так і від використання міжпредметних зв’язків на різних етапах уроку.

Викладання нового матерiалу
1. Нагадування раніше вивченого з iншux nредметів, Наприклад, вивчаючи тему «Положення тiла в просторі», учням нагадують поняття координатної прямої, координатногї площини та координати точки, якi вони вже вивчали в кypci математики. Вивчаючи тему «Три стани речовини», учнi, вже мають знання з природознавства: властивостi повiтря, води i деяких твердих тiл. Тому можна нагадати, що горобци пiд час сильних морозiв настовбурчують пiр'я, аби, зберегти тепло, бо теплопровiднicть повiтря низька.
1. Фактологічне пояснення. Пiд час вивчення теми «Деформашя» пропоную учням таке запитання: «Леонардо да Вiнчi встановив, що цей орган людини здатен до таких видiв руху: розтягування, скорочення, притягання, видовження, потовщення, кручення. Що це за орган?» (Язuк.)
Ш. Порівняння. Пiд час вивчения теми «Механгчні коливання та хвилі» учитель ставить запитання до учнiв: «У класичнтй музицi велике значення мае частотна й амплiтудна модуляцii звукового сигналу, а для легкої музики основним є ... », (Ритм , тембр) .
ІV Створення проблемнох сuтуацій Треба поставити таке запитання, щоб, вiдповiдаючи на нъого, учнi застосували знання, набутi пiд час вивчення iнших предметiв. Наприклад, до теми «Залежнтстъ атмосферного тиску вiд висоти над поверх нею землi» доречно поставити таке запитання: «Чому високо в горах кiнцiвки людини нiмiють, починають болiти суг.лоби i часто трапляються вивихи, об мороки які можуть привести навіть до смерті? (Біологія)
Досить часто використовую дидактичну гру «Упізнай героя» Наприклад при вивченні теми « Механічні та звукові хвилі»  задаю дітям твердження або питання з різних предметів та галузей застосування, цікаві факти а вони мають дати відповіді або розширити поняття (1. те що буде розглядатись в цій темі пов`язує  між собою бджолу, металеву лінійку та будь який музичний інструмент; 2. чи може композитор бути глухим? 3. може мати велику енергію та призводить до руйнувань …
V. Створення ситуацій суперечностей
1. Тема «Інерція». Встановлюють суперечнiсть мiж словами Арістотеля «тіло, що рухається, зупиняється, якщо сила, яка його штовхає, припиняє свою дiю» та демоистрацією скочування вiзка з похилої площини.
2. Кит, хоча живе у водi, дихає легенями, але загине, якщо опиниться на сушi. Чому?

3. Дослiджуючи шкаралупу яйця, група архітекторів розробила дах театру у виглядi шкаралупи. Пiд час його зведення утворилися трiщини. Чому? (Архітектори не враховували власmивосmi плівки, яка стягує шкаралупу iз серединu.)
Закрiплення вивченого
І Розв'язування задач міжпредметного змicmy
1. Оцінити масу Сонця, враховуючи, що вiдстань до нього вiд Землi становить 150 млн км.
2. У зазначених процесах назвiть вид теплопередач та поясніть його: а) передача енергії Сонця на Землю; б) течiя Гольфстрiм в Аллантичному океані; в) використання мешканцями пустель ватяного та хутряного одягу ) як визначити які лінзи потрібно використати в окулярах коли в людини далекозорість?
11. Використання фрагментёв художньох лйператури. Наприклад, в оповiданнi Д. Дефо «Робгнзон Крузо» йдеться про отримання вогню за допомогою лінзи виготовлення посуду з монет тощо; властивостi ! блискавки яскраво описано в «Iдy на грозу» Д. Граніна; взаемошю тiл, iмпульс тiла можна розглядати, спираючись на «Пригоди барона Мюнхаузена» Распе; пiд час: закрiплення матерiалу з теми «Робота» учням можна запропонувати довести, чи виконуетъся механiчна робота в таких уривках iз творш класикш:
«На обрiї снiжок, мов килим, опада», (А. Малишко);
«Остап iз Соломнією потиху спустили плiт на рiчку» (М. Коцюбинський);
«Нимидора поливала розсаду на грядках; Микола носив' воду з Раставиці» (М. Нечуй-Левицький), коли вивчаємо явища дисперсії з твору Мелвіла « Мобі – Дік де він описав білий колір: «Білий колір – це відсутність кольору» - яким чином ви перефразувалиб дане речення щоб воно було вірне.
Використання мемуарiв. Пiд час вивчення теми «Вага тiла, що рухаеться з прискоренням» пропоную учням назвати стан, описаний Ю. Гагарiним у книзi «Дорога у космос»: «Что произошло со мной в это время? Я оторвался от кресла, повис между потолком и полом кабины ... Все вдруг стало делаться легче. И руки, и ноги, и все тело будто совсем не моим стало ... Не сидишь, не лежишь, а как бы висишь в кабине. Все незакрепленные предметы тоже парят, и наблюдаешь их, словно во сне ... А капли жидкости, пролившиеся из шланга, приняли форму шариков, они свободно перемещались в пространстве ... ».
IV. Використання народної творчості. Пiд час вивчення теми «Теплові явища» доречно використовувати прислiв'я: «Багато снігу - багато хліба», «Активну людину i кров грітє, а ледачого - й кожух не зігріє», «Дурень i пiд лъодом не охолоне».
Вивчаючи тему «Тиск», пропоную учням розкрити фiзичний змiст таких приказок: «Пальця в рот не клади», «Шило в мішку не сховаєш», «Їжака голими руками не візьмеш» тощо.
Пiд час вивчення теми «Робота. Енерпя» перед учнями ставлю завдання вказати всі вiдомi їм фiзичнi явища, порiвняти потенцiалънi енергії женцiв та козакiв, персонажiв народної пiснi:
Ой, на гopi та й женцi жнуть,
А попiд горою, яром, долиною козаки йдуть ...
V. Використання картин відомих художників, кінофрагментів, дiа- та вiдеофільмiв. Картини вiдомих художникiв допоможуть учителю яскравіше подати учням фiзичнi явища,' пробудити уяву дiтей, навчити ix бачити прекрасне. Застосовувати їx можна на рiзних етапах уроку: створення проблемної ситуації та викладання нового матерiалу, закріплення i повторення вивченого. Пропоную кілька вiдомих картин i можливi запитання до них, а також з яких тем їх можна використати.
1. Левimан. «Березень»
Якi фiзичнi процеси можна назвати за картиною?
Чому взимку використовують сани, а не вiз? З. Чому сани роблять широкими?
4. Коли кінь прикладає до саней меншу силу тяги: взимку чи навесн? Пояснітъ вiдповiдь.
1. Айвазовський .. «Дев 'ятий вал». 1 Гра6ар. «Березневий снiг».
В. Перов. «Чаювання в Митищах».
В. Суриков. «Бояриня Морозова».
1. Чому на дорозi від саней залишається слiд?
Вiд чого залежить його глибина? Пояснiть.
2. Чому взимку використовують саме сани, а не вiз? З. Чому на сани наклали саме соломи?
-4. Чи зiгрiвають людей хутрянi шуби та шапки?
VIІ Використання висловлювань учених; «Основи молекулярно-кзнетичнї теорії», 7-и клас. «Фтзичн! тiла поділяються на найдрiбнiшi частинки, кожна з яких, взята окремо, вислизає iз зорового чуття, так що тiла складаються з фiзичних частинок, що не піддаються відчуттю». (М. Ломоносов.)
Вивчаючи закон всесвінього тяжiння, пропоную учням записати математично вислiв 1. Ньютона: «Тяжіння існує до встх тiл загалом i пропорційно до маси кожного з них... Уci планети тяжiють одна до одної), тяжiння кожної. з них зокрема обернено пропорцiйне квадрату вiдстанi до центра цiєї:i планети ... ». Як у фiзицi називають цей вислiв?
VllІ Використання уривків з науково-популярних та науково-фантастичних творів допомагає пробудити уяву учнiв, ознайомити як з науковими методами пiзнання, так i з особливостями мови точних наук, естетикою мови.
Повторення вивченого
Перевiрка домашнъого завдання з використанням вивченого paнiшe матерiалу iз сумiжних предметiв. Наприклад, у 8-му класi з теми «Теплопровiднiсть» можна запропонувати якiсну задачу: у морознi зими рослини можуть вимерзти, а за сильних снiгопадiв землероби спокійні за врожай, Чому?
До теми «Випаровування і конденсація» ділю клас на групи: біологи, географи, хіміки.сільське господарство техніка побут і т. д. і ставлю для кожної групи завдання: приклади використання даних явищ.

Експериментально-дослiдницька дiяльнiсть на уроцi
Виконання лабораторних та практичних робiт, написания курсових робiт у класах з поглибленим вивченням окремих предметiв потребус вiд учнiв певного обсягу знань з математики, xiмії, біології, трудового навчання: вимiрювання довжин, площ, об'імів, запис числа в стандартному видi, функціональна залежнiсть мiж величинами, правила користування мiкроскопом, мікрометром, штангенциркулем, термометром тощо.
Позаурочна та виховна робота.
Позаурочні заходи «Щасливий випадок», « Що? Де? Коли?», «Найрозумніший»
Учнівські семінари « Атомна енергетика. Екологічні проблеми атомної енергетики», « Теплові двигуни. Забруднення середовища.», «Вода відома та невідома вода»
Щоб успішно реалізувати між предметні зв’язки у навчально – виховному процесі, треба попередньо проаналізувати програми, шкільні підручники та методичну літературу з метою їх виявлення. Готуючись до уроку, маю на увазі, що урок між предметного спрямування має пробуджувати інтерес  учнів до встановлення зв’язку між предметами, має конкретно сформульовану мету, на уроці учнів спонукаю до активної діяльності, до залучення знань з інших предметів.
      Результатом своєї діяльності вбачаю те, що мої учні залучені до створення різнорівневих проектів, беруть активну участь в уроках – семінарах, диспутах, одночасових конференціях, експериментально – дослідницькій роботі, позаурочних конкурсах а також в шкільних та міських олімпіадах.
                  2013-2014 – ІІ-ІІІ місце (9 клас),  ІІІ місце – 7 клас міська олімпіада
                  2015- 2016 – ІІІ – місце (7 клас) – міська олімпіада
                 2016 – 2017 –. два ІІІ місця – міська олімпіада
                  2017 – 2018 – два ІІІ місця – міська олімпіада

Комментариев нет:

Отправить комментарий